Monday, February 27, 2017

APA PUN RINTANGAN, SPAD YAKIN PROJEK KVDT SIAP IKUT JADUAL

Sebagai pengawal selia, perancang dan penguatkuasa bagi sistem pengangkutan awam darat di Semenanjung Malaysia, projek KVDT yang dilaksanakan oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) kini yakini akan siap sepenuhnya mengikut jadual seperti yang dijangka pada 2019. Mengikut Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Mohd Azharuddin Mat Sah, setakat ini projek telah berjalan lancar ke tahap 28%.

Projek KVDT yang merangkumi kerja membaik pulih landasan sejauh 42km dari Rawang ke Salak Selatan dan Sentul ke Simpang Batu. Ia juga membabitkan menaik taraf 16 stesen di sepanjang laluan yang meliputi sistem isyarat, sistem elektrik serta pemasangan sistem radio metra. 

Kerja menaik taraf ini dilihat sangat perlu dilaksanakan oleh KTMB memandangkan kesemua perkhidmatan rel perlu bergerak dengan lancar dan segala masalah seperti kegelinciran mahupun kelewatan atau pembatalan perkhidmatan pada masa hadapan akan dapat dielakkan.

Namun, walaupun segala perancangan telah disusun rapi dengan pemantauan ketat dari pihak SPAD, faktor cuaca dan teknikal adalah di antara rintangan yang pasti dihadapi. Walaubagaimanapun, Encik Azharuddin yakin rintangan ini telah dijangkakan dan segala langkah telah diatur agar projek ini dapat disiapkan mengikut jadual pada 2019 nanti.

Rintangan yang dijangkakan ini akan berjaya diatasi dengan komitmen yang ditunjukkan oleh pihak kontraktor yang bertanggungjawab, Dayamaju Infrastructure Asia Sdn Bhd (DMIA).

Ketika ini kira-kira 100 ribu penumpang menggunakan perkhidmatan rel setiap hari, namum pihak SPAD mensasarkan peningkatan lima peratus setiap tahun dan apabila projek ini siap sepenuhnya, peningkatan penumpang dijangka akan meningkat berkemungkinan berganda lagi. Ini adalah berdasarkan peningkatan kekerapan perkhidmatan dan ketika ini pun waktu puncak adalah setiap 15 minit.

Hanya di waktu bukan puncak saja yang bakal terjejas sedikit ketika projek ini sedang dilaksanakan. En Azharuddin memohon agar pihak penumpang akan dapat bertoleransi dan bersabar sedikit dan menjelang 2019, semuanya bukan sekadar berjalan seperti biasa malahan penumpang akan mengalami satu perubahan perkhidmatan yang lebih lancar dan jauh lebih baik.
 

Saturday, February 25, 2017

PROTON : WHAT HAS MAHATHIR HID FROM US


Before we begin to be too sentimental with Dr Mahathir’s disappointment claiming that the new partner from China will eventually wipe out our automotive pride Proton, a few of the main issues that we need to ask ourselves should be on the business performance when he was the Chairman and why Proton is still in their needy position since they were established for many decades? What has Mahathir hid from us?

Proton is no longer fully owned by the government ever since Dr Mahathir’s blue-eyed boy Tan Sri Syed Mokhtar owned close to 55% shares in DRB-Hicom, therefore it is already a private company. As early as mid-June last year, local and foreign medias have been reporting that Syed Mokhtar himself is fuelled by debt and as at to date, his listed and privately held entities combined long-term borrowings are estimated at RM34 billion.

He is one of Mahathir’s surviving poster boy during his premiership who depended too much on his mercy for government mega projects. The need to raise new capital for the group has gravely failed when banks and other finance institutions were too cautious to extend new loans. Hence, Proton too suffered in their cash flow besides their slumps in car sales and high inventory levels of unsold cars.

Before PM Najib’s administration decided to agree to approve soft loans to Proton, they were bled with more than 2.5 billion debts. Proton had earlier demanded to be bailed out as is customary practised by Dr Mahathir era but since Proton is now a private controlled company, there is no reason to do so and providing soft loans should be most appropriate.

Read further ... HERE

 

Friday, February 24, 2017

MCA : BAGAIMANA DAP MENIPU PENGUNDI CINA


Setiausaha Agong MCA dan merangkap Pengerusi Biro Publisitinya Dato’ Chai Kim Sen menjelaskan bagaimana selama ini DAP telah membohongi malahan mengkhianati pengundi Cina ke atas kerjasama mereka dengan PAS selama ini.

Pertama, apakah di antara yang tertera di dalam Polisi Pakatan Rakyat? Kepada yang bukan beragama Islam, DAP telah mendakwa untuk berjuang demi demokrasi, keadilan, hak sama rata demi rakyat pelbagai kaum, kepelbagaian bahasa dan budaya serta kepelbagain ugama di Malaysia.

Namun, ketika itu juga PAS tegas menyatakan yang mereka tidak sekali-kali akan lari dari misi mereka menubuhkan negara Islam mahupun melaksanakan hukum jenayah hudud.

Apakah PAS pernah selari dengan kenyataan DAP dalam perjuangan mereka? Sejak PRU13, samada Kit Siang mahupun DAP, mereka tidak pernah mampu  menjawab isu ini.

Keduanya, sejak DAP menandatangani Polisi Kerjasama Pakatan Rakyat dengan PAS sebelum PRU13, DAP dan PAS sebenarnya telah bersetuju mengekalkan hak masing-masing untuk meneruskan matlamat masing-masing di mana PAS akan menubuhkan negera Islam. Perjanjian ini telah ditandatangani oleh Setiausaha Agong DAP Lim Guan Eng bersama-sama Presiden PAS Dato’ Seri Hadi Awang.

Contohnya Teresa Kok, beliau telah berkali-kali cuba mencari alasan menutup kesilapan DAP ini demi untuk mengelirukan pengundi Cina untuk menyokong PAS. Sebaliknya DAP bermain dengan alasan yang PAS hanya akan wujudkan negara berkebajikan tetapi sebenarnya membenarkan sebuah kerajaan yang teokratik di mana pembesar ugama akan dijadikan pemimpin tertinggi.

Apakah Teresa Kok mampu menafikan perjanjian yang ditandatangani pada 29 April 2013 di antara Guan Eng dan Hadi Awang? Bukankah ini juga menyokong hukum hudud yang PAS ingin laksanakan?

Bagi Kit Siang pula ketika berkempen di Gelang Patah pada tahun 2013, dengan tertedahnya perjanjian yang ditandatangani anaknya Guan Eng, kini MCA mengingatkan semula kata-kata beliau yang memberi alasan pendirian DAP menyokong apa yang telah ditandatangani Guan Eng itu adalah wajar dan tidak salah.

Kini dengan keputusan 4 ahli senior DAP Melaka untuk keluar parti kerana memohon maaf kepada pengundi Cina kerana telah mengkhianati mereka dengan membenarkan PAS melaksanakan hudud, Teresa Kok mahupun Kit Siang tidak akan mampu menafikannya. Sebaliknya, apa yang DAP telah lakukan adalah memperlekehkan pendirian tegas keempat-empat mereka ini.

Inilah cara paling jijik yang dilakukan DAP untuk mendapatkan undi bangsa Cina. Apakah MCA tidak berkata benar?

Wednesday, February 22, 2017

MCA : PENINGKATAN KEMENANGAN DI TANJONG DATU BUKTI RAKYAT TETAP INGINKAN BN


Pada awalnya, PKR beriya-iya inging bertanding di DUN Tanjong Datu sehingga memberi amaran kepada PAS untuk tidak menganggu mereka nanti. Tetapi akhirnya, PKR sendiri tarik diri memandangkan mereka sedia maklum akan kekalahan memalukan yang bakal mereka hadapi sekali lagi.

Kini, keputusan PRK Tanjung Datu telah pun dirasmikan dengan kemenangan yang lebih besar kepada calon BN, balu kepada Allahyarham Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Jamilah Anu di mana beliau telah memperolehi majoriti sebanyak 6,443 dengan 6,573 undi manakala Rapelson 130 undi dan Johnny Aput hanya dengan 108 undi.

Bagi Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai, rakyat Sarawak dengan jelas telah memilih BN kerana ingin meneruskan perjuangan keharmonian, inklusiviti dan kesederhanaan. Kemenangan yang sangat bermakna kepada Datuk Amar Jamilah ini akan dapat meneruskan legasi, pengorbanan, jasa dan perjuangan Allahyarham Tan Sri Adenan Satem.

Datuk Wee Ka Siong selaku Timbalan Presiden MCA pula berpandangan yang ini adalah hasil daripada perpaduan jitu di antara parti-parti komponen BN serta muafakat BN Negeri dan Pusat. Kini BN Sarawak yang diketuai Datuk Amar Abang Johari Abang Openg juga telah dibuktikan telah diterima baik rakyat Sarawak.

Beliau juga menyeru agar momentum kejayaan BN Sarawak diteruskan dan sekali gus kepercayaan terhadap BN yang berterusan bermakna rakyat Sarawak yakin yang hanya kerajaan kepimpinan PM Najib Razak mampu membawa kebaikan pembangunan secara keseluruhan di negeri itu. Lantas, MCA juga akan berganding bahu bagi merealisasikan pembangunan yang berterusan.

Setiausaha Agong MCA Datuk Ong Ka Chuan pula berharap yang kejayaan BN di Tanjung Datu akan dicontohi di negeri-negeri lain untuk menghadapi PRU 14 akan datang. Ini juga bukti kukuh yang rakyat tetap ingin BN menerajui negara untuk sekian kalinya.

Kegagalan PKR dan parti pembangkang lain mencabar BN di Tanjung Datu dengan jelas menyatakan yang mereka kini sebenarnya sedang berhadapan dengan defisit keyakinan rakyat. Mereka sebenarnya sedang berpecah dan sering gagal untuk bersefahaman malahan bersaing sesama sendiri.

Walau apa pun yang mendatang, kejayaan cemerlang Tanjong Datu perlu dijadikan asas kepada kejayaan BN yang berterusan terutama MCA yang sedang giat menyusun strategi untuk kembalikan keyakinan pengundi Cina nanti.
 

Tuesday, February 21, 2017

MAKMAL TRANSFORMASI BAS EKSPRES KEMBALIKAN KEYAKINAN RAKYAT

Kebimbangan dan keraguan rakyat terhadap tahap keyakinan ke atas keselamatan bas-bas ekspres berada di garisan yang sangat kronik apabila berlakunya beberapa tragedi kemalangan jalanraya sehingga melibatkan nyawa setiap kali berlakunya cuti perayaan. Maka, seperti mana yang telah dijanjikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri pada beberapa bulan yang lalu, kerajaan telah komited dan mengambil inisiatif untuk menubuhkan Makmal Transformasi Bas Ekspres.

Di antara perkara yang dititiberatkan makmal ini adalah;

- Makmal ini akan mampu mengenalpasti permasalahan terperinci yang dihadapi bas-bas ekspres di pengakhiran setiap minggu di mana ia akan berasaskan pengesahan data dari pihak juru runding dan kaji selidik. 2 minggu pertama, tumpuan akan diberikan untuk mengenal pasti isu-isu sebenar dan mengambilkira keadaan semasa industri.

- Makmal ini dijangka akan berlangsung selama 6 minggu dan jika memerlukan tambahan waktu, 2 minggu lagi akan dipertimbangkan.

- Makmal ini telah dilaksanakan terlebih awal dan ia adalah sebahagian daripada usaha pihak SPAD dalam menjalin kerjasama dengan semua Kementerian, agensi dan pihak berkepentingan yang terlibat bertujuan menjalinkan kerjasama untuk bersama-sama mencari penyelesaian yang terbaik serta mampu untuk meningkatkan taraf industri bas ekspres.

- 5 kategori utama yang akan dititikberatkan adalah;
a. Model Perniagaan
b. Keselamatan, Standard dan Teknologi
c. Kebolehpercayaan perkhidmatan dan kebolehcapaian
d. Sumber tenaga dan kepakaran pemandu
e. Strategi lautan biru nasional dan komunikasi

* Segala permasalahan industri juga akan dimasukkan ke dalam kategori berkenaan.

Di antara faktor yang telah dikenalpasti oleh pihak SPAD sebelum Makmal Transformasi Bas Ekspres ini dilancarkan dan ketika SPAD membuat kajiannya, termasuk aspek harga dan kaedah kelulusan lesen PSV yang perlu disusun semula sistemnya. Akibatnya, pihak syarikat bas ekspres berhadapan dengan pemandu-pemandu bas yang efisen dan terpaksa mengambil pemandu sambilan yang kurang cekap.

Upah juga menjadi salah satu faktor penting yang boleh menyumbang kepada kemalangan bas ekspres di mana di antara pemandu mendapat upah yang tidak setimpal sehingga mereka enggan berkongsi upah dan enggan membawa kapten bas bersama. Oleh itu, kebajikan dan bayaran upah kepada pemandu dan kapten telah mendapat perhatian utama.



YB Nancy juga telah mengambilkira saranan SPAD agar faktor umur di kalangan pemandu bas ekspres di mana lebih ramai belia dan juga di kalangan kaum wanita akan direkrut berbanding dengan mereka yang telah mempelopori kerjaya ini yang berusia agak tua di sekitar 40 dan 50 tahun.

Semoga usaha kerajaan ini akan mampu membuahkan keberkesanannya dan dikembalikan keyakinan rakyat terhadap tahap keselamatan bas-bas ekspres.

Ucapan lengkap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri;
DIHORMATI SEKALIAN.
 
1.    Pertamanya saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada SPAD serta semua agensi-agensi Kerajaan dan organisasi-organisasi yang terlibat pada hari ini, dalam merealisasikan usaha terhadap penubuhan Makmal Transformasi Industri Bas Ekpress. Alhamdulillah. Saya yakin ia merupakan saat yang ditunggu-tunggu bukan sahaja dari kalangan kita yang hadir pada hari ini. Apatah lagi rakyat di luar sana, yang mahu melihat usaha dan komitmen semua pihak yang terlibat pada hari ini, dalam menangani isu yang berkaitan dengan industri bas ekspress. Inilah buktinya apa yang telah diwar-warkan selama ini, bukanlah kata-kata kosong. Syabas dan Tahniah!

    Hadirin yang saya hormati sekalian,

2.    Kerajaan menyedari hakikat bahawa pengangkutan awam darat memainkan peranan yang penting dalam usaha untuk meningkatkan perkembangan sosio-ekonomi Malaysia agar setaraf dengan negara-negara maju. Oleh sebab itulah, pengangkutan awam diletakkan sebagai salah satu fokus utama dan disenaraikan sebagai NKRA di dalam Pelan Transformasi Kerajaan.

3.    Komitmen kerajaan adalah serius, dan ini boleh dilihat dan tidak dapat disangkal menerusi jumlah pelaburan serta perbelanjaan dana yang besar bernilai berbilion ringgit bagi memastikan rangkaian pengangkutan awam darat sentiasa berkembang dan bertambah maju, demi keselesaan rakyat berpandukan kepada Rancangan Induk Pengangkutan Awam Darat Negara.

4.    Pelaburan dalam projek-projek infrastruktur yang membawa banyak faedah kepada masyarakat telah membantu mengembalikan keyakinan rakyat terhadap kecekapan dan kebolehpercayaan rangkaian pengangkutan awam darat. Antara contoh terkini adalah Pelancaran Fasa 1 MRT dan Pemeteraian Perjanjian Dua Hala Malaysia dan Singapura bagi Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura.

5.    Perjalanan tranformasi pengangkutan awam darat negara yang bermula pada tahun 2010 adalah satu usahasama holistik yang diterajui oleh SPAD yang melibatkan hasil analitikal dan kerjasama dengan semua pihak berkepentingan berkaitan.

6.    Sungguhpun rel dikenalpasti sebagai tulang belakang tranformasi Rancangan Induk Pengangkutan Awam Darat Negara 2012-2030, namun sektor bas masih merupakan mod pengangkutan yang utama bagi penduduk di kawasan yang tidak diliputi oleh perkhidmatan rel dan juga sebagai mod pengangkutan batuan awal dan terakhir (atau ‘first and last mile connectivity’).

Puan-Puan dan Tuan-Tuan sekalian,

7.    Kerajaan melalui SPAD telah melaksanakan pelbagai inisiatif bagi memastikan peningkatan mutu perkhidmatan bas melalui program-program seperti Dana Sokongan Sementara Bas Berhenti-henti (ISBSF) dan Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST) yang menggunakan bas berjenama myBAS. (Sejak 2012 sehingga 2016, Kerajaan telah memperuntukan sejumlah RM661.7 juta bagi ISBSF dan bagi SBST sebanyak RM100 juta.)

8.    Namun begitu, masih banyak yang perlu dilakukan bagi membangunkan perkhidmatan industri bas secara am, dan industri  bas ekspress secara khususnya; agar ia mampu menjadi satu mod pengangkutan awam darat yang lebih selamat, relevan dan boleh dipercayai. Pada masa yang sama, suatu penyelesaian jangka panjang diperlukan untuk membina daya kemampanan dan kemampuan industri yang penting ini.

9.    Industri bas ekspress terus menjadi pilihan bagi perjalanan jarak dekat dan jarak jauh antara bandar. (sama ada untuk ke tempat pengajian, pekerjaan, untuk tujuan pelancongan atau percutian, dan juga bagi perjalanan balik kampung sewaktu musim perayaan.)

10.    Bagi memastikan keselamatan penumpang dan mutu perkhidmatan terjamin, Kerajaan telah melaksanakan pelbagai kaedah dan peraturan untuk keselamatan kenderaan jalan raya dan juga pengurusan pemandu. Ini untuk memastikan pengusaha bas atau pengendali, mematuhi keperluan perkhidmatan dan garis panduan keselamatan.

11.    Kerajaan sudah tentu mengharapkan bahawa langkah-langkah yang diambil ini, boleh mencegah dari berlakunya kemalangan; namun; adakalanya perkara yang tidak diingini tetap terjadi, terutamanya pada waktu-waktu yang sibuk seperti musim perayaan. Kemalangan bas ekspress yang tragik di Pagoh pada bulan Disember lepas amat mengejutkan dan menyedihkan kita. Ia merupakan satu peringatan keras bahawa kita perlu bertindak sekarang bagi meningkatkan keselamatan penumpang bas ekpress.

12.    Apabila berdepan dengan kemalangan, selain membantu dari aspek kemanusiaan, kita juga perlu mengkaji dan memahami apakah faktor-faktor penyumbang dan memikirkan cara-cara bagi mengurangkan risiko kemalangan.

13.    Melihat kepada analisis data kemalangan pada tahun-tahun yang sebelum ini, kita mendapati bahawa terdapat beberapa permasalahan yang sedang melanda industri ini.

14.    Data dari agensi seperti MIROS dan PDRM menunjukkan bahawa kebanyakan kemalangan adalah berpunca daripada ‘human factors’ dan juga ‘environmental conditions’ yang kurang sesuai bagi perjalanan jarak jauh.

15.    Industri bas ekspres juga bukan satu industri yang kecil kerana ia melibatkan lebih 200 syarikat bas dan lebih 4,300 kapten bas. Manakala terdapat pelbagai agensi Kerajaan dari pelbagai Kementerian terlibat dalam memantau dan mengawal selia industri ini. (Tambahan pula, terdapat beberapa agensi Kerajaan yang memantau dan mengawal selia pelbagai aspek bagi industri ini termasuklah Jabatan Pengangkutan Jalan Raya, Polis DiRaja Malaysia, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Agensi Anti-Dadah Kebangsaan dan sebagainya.)

16.    Di antara permasalahan yang telah dikenal pasti dalam industri bas di seluruh negara adalah kekurangan kapten bas. Perkara ini akan dibincangkan di dalam makmal bersama isu-isu berkaitan model perniagaan, cadangan bagi meningkatkan kebajikan pemandu atau kapten bas, pendekatan teknologi, polisi pelesenan dan; selain daripada itu, bagaimana meningkatkan mutu terminal bas dan infrastruktur.

17.    Memandangkan industri bas ekspres ini agak rumit dan melibatkan banyak pihak, usaha SPAD yang bertindak secara proaktif dengan mencadangkan inisiatif Makmal Transformasi Bas Ekspress ini harus dipuji. Makmal ini diadakan bagi mencari jalan-jalan penyelesaian dengan semua pihak-pihak berkepentingan termasuk pemain-pemain dari industri ekpress bas Malaysia. Saya percaya dengan penubuhan Makmal Bas yang inklusif oleh SPAD ini dengan kerjasama semua pihak berkepentingan berkaitan yang hadir di sini, kita mampu membawa perubahan dan transformasi kepada industri ini - dan pada masa yang sama, meningkatkan kualiti perkhidmatan, keselamatan dan kemampanan industri bas negara.

18.    Berdasarkan pengalaman SPAD dalam menganjurkan Makmal Teksi yang lalu, yang mana, telah juga berdepan dengan keadaan yang rumit dan penuh konflik; saya yakin kita mampu mengupas isu-isu penting di dalam industri bas ekpress ini. Saya percaya kita dapat memperolehi rumusan yang terbaik dan dapat melaksanakan langkah-langkah yang dapat menjamin kemampanan industri bas ekspress untuk manfaat pengguna serta pengendali.

19.    Adalah menjadi harapan saya dan Kerajaan agar semua pihak yang terlibat dalam makmal ini, dapat bekerja sama bagi meningkatkan tahap keselamatan dan menyelesaikan permasalahan yang terdapat di dalam industri bas ekspress.

20.    Dengan ini saya mengucapkan selamat maju jaya di dalam menjalani makmal ini. Sekian, Wabillahitaufik Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih.

Saturday, February 18, 2017

PENGERUSI SPAD PUJI SIKAP KREATIF DEGO RIDE TETAPI PERLU PATUH UNDANG-UNDANG TERLEBIH DAHULU



Sejauh mana kreatifnya seseorang ingin menambah pendapatannya, semua rakyat Malaysia tanpa mengira sesiapa pun perlu akur kepada undang-undang negara yang telah ditetapkan. Baru-baru ini sebuat syarikat tempatan telah menjalankan satu perkhidmatan serupa Uber atau GrabCar tetapi dengan mengguna motosikal telah mendapat perhatian Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai agar dihentikan segera.

Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar juga bersetuju dengan gesaan Menteri dan pada masa yang sama, pihak SPAD tidak diberi kuasa untuk mengekang perkhidmatan Dego Ride ini yang dilihat semakin mendapat sambutan di mana peruntukan undang-undang mengenai perkara tersebut masih belum diwujudkan.

Namun, pihak penguatkuasa SPAD akan mengambil tindakan jika tertangkap mana-mana pemandu motosikal yang menjalankan perkhidmatan Dego Ride ini memandangkan mereka tidak mempunyai lesen PSV. Setiap pemandu perkhidmatan awam darat yang mengambil upah dari penumpang mesti mempunyai lesen PSV dari SPAD.

Pada masa yang sama, Tan Sri Syed Hamid memuji dengan kreativiti Dego Ride yang terdiri daripada orang muda di mana ia adalah sesuai untuk golongan berpendapatan rendah. Namun, mematuhi undang-undang adalah keutamaan.

Pada permulaan UBER dan Grabcar, Tan Sri tidak nafikan terdapat bantahan kerana risiko yang diambil penumpang apabila berhadapan dengan sesuatu kemalangan mahupun kegiatan jenayah di mana penumpang tidak diberi sebarang perlindungan insuran. Setelah mereka akur, perkhidmatan teksi UBER dan Grabcar dibenarkan mengambil penumpang tanpa ragu-ragu.

Tan Sri Hamid juga mengaku agak sukar untuk membenteras 13 juta motosikal di seluruh negara apatah lagi untuk memeriksa setiap penumpang untuk memastikan samada mereka mempunyai lesen PSV ataupun tidak. Walaubagaimanapun, satu kaedah akan difikirkan oleh pihak SPAD bagi memastikan perkhidmatan Dego Ride ini menjalankan aktiviti mereka mengikut saluran undang-undang yang akan ditetapkan.

Adalah tidak adil membuat kesimpulan yang motosikal telah terlalu banyak terlibat dengan kemalangan jalanraya semata-mata untuk menghalang operasi Dego Ride ini. Sementara itu, penumpang yang mengguna perkhidmatan Dego Ride ini juga perlu ketahui yang diri mereka berada dalam risiko yang amat besar kerana sehingga kini, perkhidmatan Dego Ride masih tidak mempunyai lesen PSV untuk pemandu-pemandunya.

Thursday, February 16, 2017

BELUM SEMPAT MCA JOHOR RAMPAS SEMULA GELANG PATAH, KIT SIANG AKAN CABUT LARI


Ketika bersama-sama meraikan perayaan Tahun Baru Cina dengan MCA Johor Selatan, Menteri Besar yang juga Pengerusi UMNO Johor Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin sempat menyampaikan keyakinannya yang MCA mampu merampas semula parlimen Gelang Patah daripada DAP pada pilihanraya umum akan datang.

Beliau juga yakin yang pengundi Gelang Patah akan pasti menghukum wakil parlimennya Lim Kit Siang yang juga Penasihat DAP. Kit Siang hanya ingin menang tanpa ingin berkhidmat kepada pengundinya. Walaubagaimanapun, jika dilihat rekod Kit Siang yang lalu, beliau akan berpindah-pindah untuk bertanding dan tidak pernah kekal di sesuatu parlimen, dan begitu juga akan berlaku di Gelang Patah nanti.

Belum sempat MCA akan kalahkannya di Gelang Patah nanti, beliau pasti akan cabut lari untuk bertanding ke tempat lain. Itu pun kita telah dengar yang Kit Siang sedang mengintai kerusi parlimen di Pulau Pinang pula kerana memandangkan yang kedudukan anaknya Guan Eng telah goyang disebabkan dakwaan SPRM ke atas kesalahan rasuah dan salah guna kuasa.

Datuk Khaled juga seperti memberi jaminan yang Parlimen Gelang Patah akan dikembalikan kepada MCA setelah ditandingi bekas Menteri Besar Johor yang lalu Tan Sri Abdul Ghani Othman yang mewakili UMNO untuk Barisan Nasional.

Pada masa yang sama, Datuk Khaled juga telah memaklumkan yang konsep 'Johor Harmoni' dan 'Bangsa Johor' yang telah diperkenalkan oleh kerajaan negeri adalah untuk semua bangsa di negeri itu bagi bersama-sama menyokong pembangunan negeri Johor. Kerajaan Johor hari ini juga berusaha gigih mengambil berat nasib rakyatnya dan fokus mengenalpasti dan membentuk bakat-bakat baru.

Keyakinan untuk merampas semula Gelang Patah juga telah dikongsi bersama dengan Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dan juga Timbalan Presidennya Datuk Seri Wee Ka Siong. Bagi Datuk Wee yang juga Pengerusi MCA Johor, kerusi DUN Pengkalan Rinting juga pasti akan direbut semula dari tangan pembangkang.

Sebagaimana yang telah diperkatakan Datuk Khaled Nordin, Datuk Liow juga tidak menafikan yang walaupun MCA hanya memenangi 7 kerusi parlimen dan 12 kerusi namun mereka berterusan berkhidmat untuk masyarakat Cina dan perkembangan ekonomi negara. MCA kekal di dalam kerajaan dan juga diberi kedudukan di dalam kerajaan tetapi DAP hanya mampu memperbodohkan masyarakat Cina dan seterusnya mempergunakan mereka sahaja.

Datuk Liow mengambil kesempatan ini mengingatkan betapa pentingnya suara masyarakat Cina perlu ada wakil di dalam kerajaan untuk didengari dan diambil tindakan.

He stresses that MCA assists Chinese and the country in development. MCA remains in the government owning both authority and position. Instead, the opposition parties only fool Chinese without delivering any result.

Selaku Pengerusi MCA Johor, Datuk Wee menyeru agar mencontohi Datuk Khaled Nording yang telah memulakan kerjaya politiknya dari akar umbi. Sebagai seorang yang sangat berpengalaman, Johor telah mencapai perkembangan ekonomi yang sangat bagus di mana kerajaan bukan saja fokus kepada Iskandar Malaysia malahan banyak lagi daerah yang telah diberi perhatian.

MCA dan UMNO telah bekerjasama di Johor untuk mengatasi setiap masalah masyarakat Cina di dalam pendidikan, rumah berhala dan lain-lain.

Turut hadir meraikan Tahun Baru Cina Johor Selatan ini adalah Naib Presiden MCA Datuk Hou Kok Chung, Timbalan Pengerusi MCA Johor Datuk Tee Siew Keong, Tuan Setiausaha Xie Song Qing, Southern University College serta ahli-ahli lembaga pengarah yang lain, Datuk Teo Ah Kiang, Datuk Tan Meng Seng and  juga pengerusi Foon Yew High School, Tuan Tung Xing Cun.

Pada majlis ini, Datuk Khaled telah menyampaikan peruntukan pendidikan sebanyak RM500,000 untuk Foon Yew High School dan Southern University College.

Tuesday, February 14, 2017

MCA : AHLI-AHLI SENIOR DAP MELAKA KELUAR PARTI, GUAN ENG PUNCA UTAMA


Bila diberi peringatan rakyat supaya jaga rumahtangga sendiri dahulu, DAP dengan bongkak terus mengintai dan menyelak hal ehwal parti lawannya terutama UMNO dan MCA. Dengan peletakan jawatan secara rasmi 4 pemimpin DAP Melaka adalah apa yang sering diguna dalam pepatah Melayu sebagai "bangkai gajah di hadapan mata tidak nampak tapi hati nyamuk di seberang laut pula yang kelihatan".

Dengan kedegilan Guan Eng untuk terus kekal menduduki sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang setelah didakwa SPRM kerana rasuah dan salah guna kuasa, inilah penyebab utama yang diberi keempat-empat pemimpin DAP Melaka yang jelas menyatakan yang mereka telah hilang keyakinan kepada Guan Eng selaku Setiausaha Agong mereka.

Mereka yang telah meletak jawatan dan seterusnya mengumumkan untuk keluar dari DAP adalah Ahli Parlimen Kota Melaka Sim Tong Him, ADUN Bachang Lim Jak Wong, Ahli Dewan Undangan Negeri ADUN Duyong Goh Leong San dan Kesidang Chin Choong Seong.

Malahan Datuk Wee Ka Siong telah mendedahkan yang tindakan keluar parti keempat-empat ahli senior DAP Melaka ini merupakan pergolakan dalaman parti sejak lebih dari 10 tahun yang lalu. Ia telah menjadi kemuncak apabila Guan Eng dan isterinya Betty Chew telah kalah di dalam pemilihan parti DAP Melaka pada tahun 2005.

Kekecewaan keempat-empat ahli DAP Melaka ini tidak lagi dapat diselamatkan lagi dan alasan utama mereka kerana hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Guan Eng, kini adalah satu tamparan hebat bukan saja kepada Ketua Menteri Pulau Pinang ini malahan kepada bapanya juga, Kit Siang.

Kita sedia maklum, Kit Siang yang kini telah bersahabat dengan musuh lamanya Dr Mahathir telah menjadi kegusaran dan rasa tidak puas hati di kalangan pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli di akar umbi. Malahan, kepimpinan Guan Eng juga dilihat telah berkrompomi dengan apa yang mereka sering menuduh BN lakukan  di mana segala bentuk rasuah, salah guna kuasa dan juga penyelewengan telah dibenarkan berlaku tanpa sedikit rasa bersalah pun.

Pemimpin dan ahli-ahli akar umbi DAP juga telah menyaksikan kemelesetan prestasi kepimpinan Guan Eng apabila di pilihanraya negeri Sarawak, DAP telah mengalami kekalahan teruk, manakala di PRK Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar pula, DAP juga gagal meningkat mahupun mengekalkan undibangsa Cina malahan jelas ramai pengundi Cina telah beralih arah kepada BN.

Oleh itu, dengan pengesahan kegagalan kepimpinan Guan Eng dan bapanya, kaum Cina perlu menyemak semula dan kembali memberikan sokongan kepadaMCA/BN di mana bukan saja kini MCA lebih dinamik dan telus dalam perjuangan mereka malahan telah mendapat kepercayaan kerajaan dan juga negaraberkuasa besar dunia menerajui ekonomi  dua hala. Di antara yang telah meyakini MCA termasuklah ahli-ahli ASEAN dan juga Republik China.

Monday, February 13, 2017

LUAHAN HATI PRESIDEN PERS1M TERHADAP IKHLAS MALAYSIA YANG 'DOUBLE-STANDARD'

Persaingan yang disarankan pihak SPAD kerana wujudnya perkhidmatan teksi yang lebih kompetitif oleh UBER dan GrabCar adalah semat-mata untuk meningkatkan industri ini ke satu tahap yang lebih baik dan sesuai dengan kehendak penumpang di masa ini. Terlalu banyak rungutan yang diterima samada dari penumpang tempatan mahupun dari pelancong luar negara terhadap perkhidmatan teksi.

Walaupun segala usaha kerajaan telah dilakukan untuk memperbaiki perkhidmatan teksi terutamanya sikap pemandu-pemandu teksi, ramai yang masih enggan berubah. Di samping itu, pihak SPAD juga telah mengenalpasti yang sistem pajak teksi juga telah banyak membebankan pemandu-pemandu teksi.

Namun setelah pihak SPAD memberi sedikit kelonggaran ke atas perkhidmatan UBER dan GrabCar, di mana mereka telah bersetuju mematuhi undang-undang sediada, ada pula pihak yang sedang menangguk di air keruh bagi menimbulkan keresahan dan kemarahan di kalangan pemandu-pemandu teksi yang sememangnya terjejas pendapatan mereka.

Inilah luahan hati pemandu-pemandu teksi;
PERJUANGAN MERAPU OLEH IKHLAS MALAYSIA.

Saya menyifatkan usaha Presiden IKHLAS Malaysia untuk mengada sidang media berhubung pemandu Grab yang ditindas syarikat kapitalis sebagai satu perjuangan yang merapu, tidak berasas, dan mungkin boleh disifatkan mencari popularity murahan.

IKHLAS Malaysia seharusnya menyedari bahawa aktiviti pemanduan Uber dan Grabcar (kereta sapu) adalah aktiviti satu perbuatan yang salah disisi Undang-Undang, dan membahayakan pengguna.

Mereka (pemandu-pemandu kereta sapu) selama ini bukan sahaja telah menimbulkan huru hara didalam industri teksi, dan mmerendahkan martabat SPAD dan JPJ, malah mereka dengan jelas telah melanggar Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

Saya berpendapat sepatutnya IKHLAS Malaysia menyeru masyarakat/rakyat mematuhi undang-undang, dan bukannya bersekutu dengan mereka mencabuli undang-undang, saya rasa IKHLAS Malaysia ni dah tak ada kerja lain nak dibuat, itu yang dok merapu.



BERHUBUNG PENINDASAN.

Selama ini yang ditindas adalah pemandu teksi yang sah, tetapi persoalannya, dimana IKHLAS Malaysia dalam membela nasib pemandu teksi yang sah?

IKHLAS Malaysia sewajarnya faham, selama ini tidak ada mana-mana pihak pun yang memaksa mereka (pemandu kereta sapu) menghambakan diri kepada syarikat kapitalis seperti Grab, dan Uber, sebaliknya mereka sendiri yang selama ini memghulukan tengkuk mereka dan membangangkan diri menjadi barua Grab, so untuk apa President IKHLAS Malaysia memperbodohkan diri mengadakan sidang media membela nasib mereka yang selama ini mencabuli Kedaulatan Perlembagaan Negara...?



KAMARUDIN BIN MOHD HUSSAIN
Pengerusi PERS1M
Persatuan Transformasi Pemandu Teksi Malaysia

Sebagai rakyat, kita pasti inginkan perkhidmatan yang terbaik. Walaubagaimanapun, IKHLAS Malaysia tidak perlu menambah sakit di parut yang telah sediada di kalangan pemandu teksi ini. Ramai di antara pemandu teksi yang telah sedar dan cuma segelintir saja yang masih berdegil untuk meningkatkan mutu perkhidmatan mereka.

Bagi pihak kerajaan pula, tidak akan selama-lamanya dapat membela nasib pemandu teksi tetapi bagi mereka yang benar-benar ingin menyahut saranan SPAD, pasti mereka mampu bersaing secara sihat dengan perkhidmatan teksi UBER dan GrabCar.

 

Saturday, February 11, 2017

MCA BERSEDIA DAN DIMULAKAN DI JOHOR


Sememangnya MCA telah bersedia dan seterusnya berazam untuk merampas semula kesemua kerusi dari DAP. Maka, selaku mengetuai barisan MCA untuk membuat persediaan berhadapan dengan PRU14 nanti, Datuk Wee Ka Siong yang juga Timbalan Presiden MCA telah mengarahkan 191 bahagian dan 4,000 cawangan di seluruh tanahair memperkasakan jentera pilihanraya.

Tumpuan MCA pastinya adalah pihak pengundi di mana beberapa isu telah dikenal pasti dan yang paling mustahak adalah mendepani dan menyelesaikan segala kerumitan masyarakat tempatan di samping membuat penerangan isu-isu nasional. Sudah pasti pengundi tempatan akan memilih samada wakil Parlimen mahu pun wakil rakyat yang mampu menyelesaikan masalah mereka. Ini pasti!

Di bahagian Ayer Hitam, Datuk Wee tegaskan untuk memberi pengetahuan mengenai hak seorang pengundi di mana pada masa lalu, pihak pembangkang telah sewenang-wenangnya memanipulasi isu ini sehinggakan ada yang terpedaya dengan pembohongan mereka.

Ramai pengundi terutamanya di kawasan luar bandar tidak pun mengetahui cara pengiraan undi dilakukan. Maka inilah kesempatan yang diambil pembangkang untuk menimbulkan keresahan pengundi sehingga ada yang terus mempercayai yang Barisan Nasional menipu ketika pengiraan undi. Ini jelas dengan dakwaan pembangkang di pilihanraya umum lalu di mana kononnya 40,000 rakyat Bangladesh telah dibawa masuk untuk kemenangan BN.

Tuduhan melampau pembangkang ini telah terbukti salah di mana ramai pengundi berbangsa Cina di Cheras dan Kuala Lumpur, peraih undi pembangkang telah menghalang mereka-mereka yang serupa rakyat Bangladesh tetapi terbukti mereka adalah rakyat Malaysia yang memegang MyKad yang sah. Kini, pembangkang sekali lagi cuba menimbulkan keresahan rakyat Malaysia dengan mendakwa yang 70,000 rakyat dari negara China datang ke Malaysia untuk mengundi BN.



Di Pengerang pula, Datuk Wee menasihatkan agar pengundi tempatan tidak lagi terpengaruh dengan taktik-taktik pembangkang apabila PRU bakal tiba. Pengundi di Pengerang seharusnya dapat menilai pembangunan pesat yang telah berlaku hasil dari usaha kerajaan BN membawa masuk projek Pengerang Integrated Petroleum Complex (PIPC) yang bernilai berbilion ringgit yang kini dinikmati rakyat tempatan juga.

Apakah masyarakat di Pengerang telah lupa bagaimana pembangkang cuba menggagalkan projek ini dengan membawa pemimpin mereka beserta peguam-peguam dan penyokong mereka untuk membantah projek ini? Isu yang dimainkan sekitar penempatan kubur dan kuil-kuil tetapi apabila Pengerang semakin maju, pembangkang terus cabut lari.

Pengundi Pengerang perlu sedar yang pembangkang ini datang ke rumah orang bukan untuk berkawan mahupun meningkatkan kemajuan di sekitar kawasan tetapi sekadar ingin meraih publisiti murahan untuk kepentingan politik mereka. Jangan sehingga bersorak menyokong pembangkang tetapi akhirnya kampung sendiri yang tergadai.

Manakala di Muar pula, Datuk Wee menerangkan yang hubungan bilateral yang diperkukuhkan kerajaan BN telah mampu meningkatkan harga komoditi negara terutamanya harga kelapa sawit yang akhirnya dapat memberi manfaat kepada rakyat. Pada masa lalu harga kelapa sawit hanyalah RM2,700 se tan tetapi hari ini ia telah melonjak sehingga RM3,300 se tan. Bukankah ini satu berita baik untuk 550,000 pekebun di negara dan terutamanya ramai yang berada di Johor?

Inilah hasilnya apabila PM Najib Razak telah mendapat keyakinan dan kepercayaan kepimpinan tertinggi negara China dan akhirnya mereka bersetuju untuk membeli hasil minyak sawit Malaysia. Kesemua kejaayaan yang membawa pulangan dan meningkatkan rezeki peladang akan mampu disalurkan untuk pendidikan anak-anak mereka juga.

Bagi parlimen Muar dan juga DUN yang berada di dalam kawasan ini, pasti akan mendapat calon tempatan. Datuk Wee menyelar pembangkang yang gemar meletakkan calon payung terjun yang hanya akan timbul untuk berkempen ketika musim pilihanraya. Oleh itu Datuk Wee menyeru pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli tempatan di Muar agar meningkatkan sokongan untuk BN sebagai persiapan PRU nanti.

MCA sememangnya serius dan berusaha gigih menyusun strategi untuk merampas semula kerusi-kerusi BN di Johor dari tangan pembangkang. Dengan penyusunan yang strategik yang diketuai Datuk Wee, tidak mustahil MCA akan memperolehi kejayaan cemerlang.

Sunday, February 05, 2017

MCA: PEMBANGKANG CUBA MALUKAN PM NAJIB DENGAN TARIAN SINGA


Pemimpin dan penyokong pembangkang seharusnya tahu untuk menghormati perayaan setiap kaum di negara ini dan bukan berpolitik sepanjang masa. MCA kesal dengan sikap mereka tatkala sambut hari kebesaran bangsa Tionghua, ada pula dari pihak penyokong pembangkang yang sengaja mengada-adakan cerita kononnya ketika PM Najib menyambut majlis Tahun Baru Cina parti Gerakan, singa yang menari telah menunjukkan protes kerana enggan menari di hadapan beliau.

Setelah mendapat pengesahan dari pihak parti Gerakan, ia tidak benar kerana penari yang sedang menundukkan kepala singa tersebut sedang mengupas buah limau istimewa untuk diberikan kepada tetamu khas iaitu PM Najih dan ini juga adalah tradisi yang diamalkan sebagai simbol muhibbah.

Sedangkan di laman Facebook PM Najib juga jelas menunjukkan penari tarian singa tersebut sedang menghulurkan limau yang telah dikopek bagi menunjukkan tanda hormat dan selamat datang kepada PM Najib sebagai tetamu khas parti Gerakan.


Malangnya, insiden ini telah sengaja dieksploitasikan dan diputarbelitkan oleh seorang blogger pro-Mahathir yang berniat jahat di mana beliau telah menuduh sebagai petanda buruk untuk PM Najib. MCA di dalam kenyataannya, menegaskan yang parti-parti komponen BN bukan seperti pakatan pembangkang yang tidak tahu menghormati hari perayaan pelbagai bangsa di negara ini.

MCA menasihatkan pihak pembangkang agar perlu ada ketikanya kita tidak berpolitik terutamanya semasa perayaan kebudayaan ataupun ugama kerana kesemua perayaan ini bertujuan untuk meraikan kegembiraan dan kesyukuran, kesihatan yang baik serta kemewahan, dan yang pasti menjauhi dari sebarang malapetaka serta musibah.

Inilah perangai buruk pihak pembangkang yang tidak pernah kenal erti hormat dan memilih untuk sentiasa mencari kesalahan orang lain. Walaupun setelah diperjelaskan, namun blogger pembangkang ini tidak memohon maaf dan seperti yang dikatakan MCA, pembangkang sememangnya tidak sensitif dengan sebarang perayaan dan begitu juga perasaan bangsa Cina di tanahair ini.
 

Friday, February 03, 2017

PENGUATKUASA SPAD DAN ANGGOTA KESELAMATAN LAIN TERIMA PENGHARGAAN PM NAJIB


Di manakah kita ketika anggota keselamatan bertugas di musim cuti perayaan? Alangkah bertuahnya kita apabila keselamatan kita dijaga dan dipantau rapi sehingga kita dapat meraikan cuti perayaan bersama-sama keluarga dan rakan pada setiap kali musim cuti menjelang, manakala anggota keselamatan pula setia menjalankan tugas mereka.

Oleh itu, PM Najib Razak mengajak semua rakyat Malaysia bersama-sama menghargai pengorbanan yang mereka lakukan. Operasi bersama yang pasti dilakukan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD) dengan PDRM, JPJ dan agensi lain untuk memantau dan mengawal selia perkhidmatan pengangkutan awam darat bagi memastikan mengelak sebarang tragedi kemalangan dan kehilangan nyawa.

Penghargaan PM Najib kepada anggota keselamatan SPAD telah dinyatakan di dalam laman blog peribadinya - www.najibrazak.com sempena musim cuti perayaan Tahun Baru Cina yang pasti ramai akan pulang ke kampung dan tidak terkecuali bangsa Tionghua saja. Maka, operasi pemantauan jalan raya ini diharapkan dapat diadakan dengan lebih kerap walaupun dijalankan dari semasa ke semasa.

Sebagaimana yang kita ketahui, penguatkuasa SPAD bukan saja menjalankan tugas di musim perayaan sahaja malahan pada setiap masa. Di samping bersama-sama dengan anggota penguatkuasa keselamatan yang lain, SPAD juga akan sentiasa berada di terminal-terminal bas bagi memantau aktiviti ulat tiket tidak berlaku manakala di bandar-bandar, mereka sering menjalankan operasi untuk membenteras pemandu-pemandu teksi yang gemar melanggar undang-undang terutamanya mengenakan caj tambang yang melampau kerana enggan mengguna meter.

Di lapangan-lapangan terbang juga, pihak penguatkuasa SPAD sebenrnya bertugas selama 24 jam walaupun bukan pada hari-hari cuti perayaan untuk memastikan ulat-ulat teksi tidak akan mengambil kesempatan ke atas pelancung mahupun penumpang di lapangan terbang.

Begitulah gigihnya penguatkuasa SPAD dalam melaksanakan tugas mereka. Oleh itu pengorbanan yang tinggi nilainya ini telah disarankan PM Najib betapa perlu dihargai dan seharusnya berterima kasih ke atas jasa mereka yang pasti mendahulukan tugas daripada bersama-sama keluarga.