Thursday, April 23, 2015

KHDIMAT BAS HENTI-HENTI KUALA KRAI - DABONG BERMULA SELEPAS BANJIR BESAR


Penduduk Kuala Krai pasti berasa lega setelah laluan dari Kuala Krai dibuka semula setelah laluan rel mengalamai kerosakan teruk akibat dari banjir besar yang telah melanda Kelantan. Kuala Krai adalah daerah yang terjejas paling teruk sehingga mengakibatkan terputusnya segala perhubungan darat.

Pada awal Januari lalu, pihak SPAD yang diketuai Tan Sri Syed Hamid Albar telah membuat tinjauan keadaan di Dabong di mana pengangkutan awam termasuk bas ekspres, henti-henti, bas sekolah serta kereta sewa juga terjejas terus dan mengalami kerosakan.

Sementara menunggu rel dan keretapi diperbaiki yang telah dianggarkan masa paling cepat selama 18 bulan untuk pulih semula, kerajaan juga telah memberi peruntukan awal sebanyak RM400 juta bagi kerja-kerja pemulihan dan pembaikan di Gua Musang.

Kini penduduk dari Kuala Krai ke Dabong boleh menggunakan bas henti-henti yang telah memulakan perkhimdatan sejak April lalu sementara menunggu perkhidmatan keretapi beroperasi kelak.

Berikut adalah kenyataan rasmi dari pihak SPAD;

KENYATAAN MEDIA SPAD



17 April 2015 – Berikutan perkhidmatan rel KTMB yang terjejas di Pantai Timur akibat banjir pada akhir tahun lalu, Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan (‘SKMK’) yang menggunakan jenama ‘CityLiner’ telah memulakan perkhidmatan bas berhenti-henti sejak 13 April, 2015 bagi membantu menghubungkan orang awam, termasuk pelajar sekolah sekitar Dabong, Kemubu dan Kuala Krai.

Sebelum ini, penduduk setempat menjadikan perkhidmatan rel KTMB sebagai mod pengangkutan awam mereka yang utama.

Cityliner menyediakan 3 perjalanan sehari, daripada Dabong ke Kuala Krai dan 3 lagi perjalanan dari Kuala Krai ke Dabong. CityLiner juga pada 14 April telah melanjutkan perkhidmatan laluan Jeli ke Kuala Balah sehingga ke Jelawang dan Dabong.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (‘SPAD’) telah mengadakan lawatan tapak bagi meninjau operasi bas tersebut di Dabong. SPAD juga mendapatkanmaklumbalas daripada penduduk setempat mengenai keperluan pengangkutan awam di kawasan tersebut dan mengenai perkhidmatan pengangkutanawam yang boleh ditambahbaik.


No comments: